Q: When it is said that the jiva is sat-cit-ananda [eternity, knowledge and bliss], I understand that this is not the sat-cit-ananda of Krishna’s svarupa shakti. So what is meant by that in relation to the jiva?
A: When it is said that jiva is sac-cid-ananda it means that it is not acit or inert like mater and it is not miserable.
In Paramatma Sandarbha (28), Sri Jiva Gosvami explicitly says that the self is devoid of knowledge, although conscious by nature, and it lacks bliss although free of any material misery.
In other words, it has the potential (svarupa yogyata) to get knowledge and bliss but not yet the functionality (phalopadhayi yogyata).
Exemplo:
Temos um campo de jardim. E temos uma flor. Uma flor não é inerente ao campo de jardim, tem que vir de outro lugar, mas o potencial para cultivar flores é inerente, "adormecido" no campo de jardim.
Então temos o verso famoso que explica isto:
brahmāṇḍa bhramite kona bhāgyavān jīva
guru-kṛṣṇa-prasāde pāya bhakti-latā-bīja
"Pela misericórdia de Krsna e Guru (guru-kṛṣṇa-prasāde) alguém muito afortunado (kona bhāgyavān jīva) que vagueia pelo universo (brahmāṇḍa bhramite) recebe a semente de bhakti (bhakti-latā-bīja)."
O jiva só tem sat. O jiva não tem cit e nem ananda. O jiva não tem bhakti. Mas tem o potencial para ter. Então recebe a semente do Guru. E só quando alcança bhava e prema manifesta plenamente.
Bhakti, cit, ananda, svarupa sakti não estão no coração do jiva. Tem que vir de algum lugar de fora. Bhakti lata bija.