NO other Vaiṣṇava Sampradāya ACCEPTS the Jīva fall-down theory.
O Jīva está condicionado sem um começo (Anādi).
Bem, para que isto fosse possível seria necessário que houvessem 3 coisas no mundo espiritual:
1 - Inveja
2 - Maya
3 - Mau uso do livre arbítrio.
Porém, nada disso existe no mundo espiritual. Portanto, não, o Jiva não cai do mundo espiritual. NUNCA.
Isso é verdade. Mas também é muito importante compreender que não caímos do mundo espiritual. Caso contrário estamos a ofender o Dhama Sagrado.
Ao admitirmos que lá existiria inveja, Maya e mau uso do livre arbítrio.
E portanto é só uma questão de interpretação.
Ah, mas Srila Prabhupada afirmou que estavamos na Lila de Krsna. Isso simplesmente significa que sim, temos nossa origem em Krsna. Mas não que estávamos no mundo espiritual e caímos.
Ah, mas Srila Prabhupada fala em cair do mundo espiritual. E isso simplesmente significa cair da plataforma espiritual. Alguém que abandona os devotos e Krsna e vai para o Casino Estoril beber uísque escocês !!! Caiu do mundo espiritual, da plataforma espiritual e isso, vida após vida !!! A queda dá-se neste mundo material. Onde o Tatastha Jiva escolhe entre Krsna e Maya.
Ah, mas Srila Prabhupada fala em voltar ao lar. O termo voltar não significa necessariamente que já lá estivemos. Voltar simplesmente significa que estivemos sempre a ir pelo caminho errado e agora demos a volta, voltamos para a direcção certa.
Mas, alegrem-se e regozijem-se, este condicionamento pode ter um fim. Não tem começo, mas tem fim.
E portanto isto é assim, no comentário Sri-bhasya de Sri Ramanujacarya do Vedanta Sutra 4.4.1, ele explica que o Jiva tinha uma forma constitucional que já existia previamente em plenitude. Mas esta forma não se refere a uma forma espiritual, Rasa, etc. Refere-se simplesmente a forma de consciência pura separada dos modos da natureza material. De facto, o Jiva nunca entra em contacto com os modos. O Jiva fica simplesmente encoberto.
E portanto quando se diz, "recuperar a forma original", isto simplesmente significa que o Jiva recupera seu Svarupa de consciência pura e não "uma forma espiritual" no mundo espiritual que existia antes.
O Baddha Jiva NUNCA esteve no mundo espiritual !!!
Before Christian missionaries "contaminated" India with this idea of "fallen soul" or "fallen angel," no Indian thinker or Acarya treated this issue in this way.
"In Bhagavad-gita (13.20) and in other places the Sastras state that both the material nature and the living entity are Anadi, beginningless, and the Acaryas repeated that.
They understood that the relationship between the Jiva and material nature is also Anadi.
Everyone understood that there can be no prior condition to a beginningless event and so the need for elaboration was nonexistent."
1 - A fallen condition does not follow a non-fallen condition. Fallen soul means that we have always been fallen.
Conditioned souls are Anadi-patita, fallen without any beginning.
2 - Yes, to think that our origin is not Krsna-Visnu, it is Mayavada. Our origin is not impersonal. It is in Maha Visnu, the shelter and origin of Jiva Tattva.
3 - It is also Mayavada to think that Maya exists in the spiritual world.
O uso indevido da independência já é Māyā ela mesma. O próximo passo é que a entidade viva fica sob a influência de Māyā
“This misuse of independence, which is called Maya, is always available, otherwise there would be no independence.” (Srila Prabhupada)
Here Srila Prabhupada clearly says that misuse of independence is Maya. There is no Maya in the spiritual world, na yatra maya (2.9.10). That means there is no misuse of independence in the spiritual world. Independence is there, but no misuse. This is the difference between the spiritual and the material world.
Foto: Energia material, Mahā-māyā !!!
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Before Christian missionaries "contaminated" India with this idea of "fallen soul" or "fallen angel," no Indian thinker or Acarya treated this issue in this way.
"In Bhagavad-gita (13.20) and in other places the Sastras state that both the material nature and the living entity are Anadi, beginningless, and the Acaryas repeated that.
They understood that the relationship between the Jiva and material nature is also Anadi.
Everyone understood that there can be no prior condition to a beginningless event and so the need for elaboration was nonexistent."
1 - A fallen condition does not follow a non-fallen condition. Fallen soul means that we have always been fallen.
Conditioned souls are Anadi-patita, fallen without any beginning.
2 - Yes, to think that our origin is not Krsna-Visnu, it is Mayavada. Our origin is not impersonal. It is in Maha Visnu, the shelter and origin of Jiva Tattva.
3 - It is also Mayavada to think that Maya exists in the spiritual world.
O uso indevido da independência já é Māyā ela mesma. O próximo passo é que a entidade viva fica sob a influência de Māyā
“This misuse of independence, which is called Maya, is always available, otherwise there would be no independence.” (Srila Prabhupada)
Here Srila Prabhupada clearly says that misuse of independence is Maya. There is no Maya in the spiritual world, na yatra maya (2.9.10). That means there is no misuse of independence in the spiritual world. Independence is there, but no misuse. This is the difference between the spiritual and the material world.
Foto: Energia material, Mahā-māyā !!!
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1 - Of course, to understand the Siksastakam we have to consider ourselves fallen. We are fallen.
But a fallen condition does not follow a non-fallen condition. Fallen soul means that we have always been fallen.
Conditioned souls are Anadi-patita, fallen without any beginning.
When Srila Prabhupada or Sripada Aindra Dasa or anyone else speaks of falling from the spiritual world, this simply means falling from the spiritual platform. Someone in this world falls in Maya. In this sense, we are always falling from the spiritual world.
In Sri-bhasya's commentary of Vedanta Sutra 4.4.1, Sri Ramanujacarya explains that the Jiva had a constitutional form that already existed previously in fullness. But this form does not refer to a spiritual form, Rasa, etc. It refers simply to the pure form of consciousness separated from the modes of material nature. In fact, the Jiva never comes into contact with modes. The Jiva is simply covered.
And so when it is said, "to recover the original form" it simply means that the Jiva regains his Svarupa of pure consciousness and not "a spiritual form" in the spiritual world that existed before.
2 - The Brhad-Bhagavatamrtam explains that Gopakumara entered Goloka for the first time. No one knew him.
3 - Yes, no doubt, many lives in this material world are only a fraction in the spiritual world. This does not mean that we are there and here at the same time. It simply means that all these lives are nothing compared to the eternity of the Jiva.
4 - What you are saying is that the Acaryas reject the concept of the "fallen soul" of Christians, but that they have another concept of "fallen soul."
Well, for this to be possible it would be necessary for there to be three things in the spiritual world:
1 - Envy
2 - Maya
3 - Misuse of free will.
However, none of this exists in the spiritual world. Therefore, no, the Jiva does not fall from the spiritual world. NEVER.
It is also Mayavada to think that Maya exists in the spiritual world.
“This misuse of independence, which is called Maya, is always available, otherwise there would be no independence.” (Srila Prabhupada)
Here Srila Prabhupada clearly says that misuse of independence is Maya. There is no Maya in the spiritual world, na yatra maya (2.9.10). That means there is no misuse of independence in the spiritual world. Independence is there, but no misuse. This is the difference between the spiritual and the material world.
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Some of the gopas are eternal associates, some of them are promoted to that eternal association.
Lecture on BG 6.46-47 -- Los Angeles, February 21, 1969:
Devotee: You mentioned that the gopas, Kṛṣṇa's friends, are playing with Him and they are said to have done very much pious deeds in their past lives. I understand that they are eternal associates...
Prabhupāda: No, some of them are eternal associates, some of them are promoted to that eternal association. Suppose if you go and become an associate, playmate of Kṛṣṇa. So your position also becomes, now, eternal. If simply the eternal associates of Kṛṣṇa can play with Him, not others, then what is the meaning of your becoming Kṛṣṇa conscious? You can become also. How? By pious deeds of many, many lives. You can also become promoted to that position. Kṛta-puṇya-puñjāḥ (SB 10.12.11). Actually in the bhauma Vṛndāvana in this material world, the Vṛndāvana, mostly the associates of Kṛṣṇa are these conditioned living entities who are promoted to that Kṛṣṇa conscious perfectional stage. They are first of all allowed to see Kṛṣṇa in the planet where Kṛṣṇa's pastimes is going on. And then they are promoted to the transcendental Vṛndāvana. Therefore it is said in the Bhāgavata: kṛta-puṇya-puñjāḥ. They are all promoted. But even they are promoted, they are now eternal associates. Is it clear?
What is your problem. Defective God? What is it? God manifests different entities because He is omnipotent. Otherwise He would not be.
We are not in the same position as Lalita, Yasoda, Nanda, Subala, etc. Eternal associates of Krsna.
Krsna manifests some that are eternal associates and others that are not, but the latter can be promoted.
All the argument here is that Krsna would be sadistic in manifesting different categories of living entities. Some are their eternal associates (Pāriṣada) and others (us) who are always conditioned.
Krsna is never sadistic. He is always with the Jiva to help and guide. With the Maha Mantra, Sastras, Sadhus, Guru, Dhama, Deities, Caitya Guru, etc.
We Jivas are the product of Jiva Sakti and the eternal associates (Pāriṣada) are products of Svarupa Sakti.
mātā, pitā, sthāna, gṛha, śayyāsana āra
e-saba kṛṣṇera śuddha-sattvera vikāra
"Kṛṣṇa’s mother, father, abode, house, bedding, seats and so on are all transformations of śuddha-sattva."
CC Adi 4.65
"Some of the gopas are eternal associates, some of them are promoted to that eternal association."
Lecture on BG 6.46-47 -- Los Angeles, February 21, 1969
"The devotee in this material world who executes loving service in pursuance of the activities of those eternal associates with Krsna also attains the same post when he is perfected."
Teachings of Lord Caitanya, Chapter 31
"When Krsna exhibits His transcendental pastimes within the material world in some of the universes, not only the eternal associates of Krsna come but also those who are being promoted to that status from this material world."
Krsna Book 29
nitya-mukta’ — nitya kṛṣṇa-caraṇe unmukha
‘kṛṣṇa-pāriṣada’ nāma, bhuñje sevā-sukha
“Those who are eternally liberated are always awake to Kṛṣṇa consciousness, and they render transcendental loving service at the feet of Lord Kṛṣṇa. They are to be considered eternal associates of Kṛṣṇa, and they are eternally enjoying the transcendental bliss of serving Kṛṣṇa."
CC Madhya 22.11
pāriṣada = the eternal associates
Os residentes de Goloka, manifestam-se de Balarama.
Os residentes de Vaikuntha manifestam-se de Sankarsana.
E os residentes deste mundo material, os Jivas condicionados (nós), manifestam-se de Maha Visnu (a fonte de Jiva Sakti).
= nunca houve um tempo em que eu e você tenhamos deixado de existir ... Todos tem uma forma original, não é simplesmente a consciência pura, que devemos propagar! Isso contradiz a máxima de que o mundo material é um reflexo pervertido do mundo espiritual. =
Em tempo. Sim, existe uma individualidade (nós) que sempre existiu. Não é simplesmente uma consciência pura sem individualidade. Mas é uma individualidade que esteve sempre encoberta pelos modos. Anadi, sem começo. Estivemos, indivíduos, sempre condicionados.
Nós, almas condicionadas, Baddha Jivas nunca estivemos no mundo espiritual e nem nunca caímos de lá.
De facto, todos tem acesso aos Vedas, Maha Mantra, e todas as outras linhas espirituais. Não tem uma única pessoa que não tenha acesso a isso neste mundo. O problema que pelo mau uso do livre arbítrio optamos por não seguir esta linha espiritual, seja ela qual for. Mas Krsna, Deus em muitas formas se apresenta para nós.
Nós é que não damos a mínima para Ele.
Claro que existe "almas caídas" no Cristianismo. Temos a histórinha de Adão e Eva, que "caíram". Dai é que vêm toda a noção de "almas caídas".
Eles estavam num situação paradisíaca espiritual perfeita e o "coisa ruim", o "capeta", ou em outras palavras Maya, entrou nesta situação paradísica espiritual perfeita e fez com que eles ficassem iludidos e caíssem.
Ora, isso é um absurdo, porque não existe Maya no paraíso espiritual.
Outro absurdo é dos Anjos "invejosos". Não existe inveja no mundo espiritual.
E portanto, toda esta história de cair do mundo espiritual, é uma contaminação Judaico Cristã.
Isso não existe.
3 - =Viemos do mundo espiritual=
Não. Viemos de Maha Visnu, que também é espiritual. Mas não viemos de Goloka e nem de Vaikuntha.
Os residentes de Goloka, manifestam-se de Balarama.
Os residentes de Vaikuntha manifestam-se de Sankarsana.
E os residentes deste mundo material, os Jivas condicionados (nós), manifestam-se de Maha Visnu (a fonte de Jiva Sakti).
Sim, este mundo material é temporário. Porque tem um começo e fim.
Mas este ciclo de começo e fim é interminável. Começo e fim, começo e fim, começo e fim ..... interminável, e foi sempre assim.
As almas condicionadas, os Jivas estiveram sempre a maniferstar-se de Maha Visnu.
=Viemos do mundo espiritual=
Não. Viemos de Maha Visnu, que também é espiritual. Mas não viemos de Goloka e nem de Vaikuntha.
Os residentes de Goloka, manifestam-se de Balarama.
Os residentes de Vaikuntha manifestam-se de Sankarsana.
E os residentes deste mundo material, os Jivas condicionados (nós), manifestam-se de Maha Visnu (a fonte de Jiva Sakti).
=Um questionamento: se não existe condição prévia para um evento sem começo poderia haver condição póstuma para um evento sem fim, sabendo que eterno significa aquilo que existe sem começo nem fim? Não teria então o termo nitya, em nitya-badha, o significado de desde tempos imemoriais e até um tempo indeterminado em que o jiva seja resgatado pela graça do guru e de Krsna?=
Existem quatro tipos de actividades ou objectos, Nitya, Anitya, Anadi e Ananta.
Nitya são aqueles que não têm começo nem fim, como os planetas Vaikuntha ou o Senhor Krsna.
Anitya são aqueles que têm um começo e um fim, como o corpo.
Anadi são aqueles que não tem começo, mas tem um fim, como o condicionamento material do Jiva.
Ananta são aqueles que têm começo mas não têm fim, como a liberação de um Jiva do mundo material.
Quando o Jiva é chamado Nitya-baddha, na verdade significa Anadi-baddha, caso contrário o Jiva nunca poderia alcançar a liberação. Os filósofos às vezes usam a palavra Nitya no lugar de Anadi porque as pessoas são mais familiarizadas com isso.
=Outro: se nitya-patita significa eternamente caído, por que atribuir o conceito de queda da alma à "contaminação" cristã?=
Porque Nitya-patita ou Anadi-patita não significa que cai de uma plataforma espiritual perfeita. Significa que foi sempre caído. E que opta por Krsna ou Maya, aqui nesta existência material.
Enquanto na "contaminação" cristã significar cair de uma plataforma espiritual perfeita no mundo espiritual, "paraíso espiritual", onde existiria Maya. Absurdo !!! Não existe Maya e inveja no mundo espiritual.
Para os Vaisnavas Jiva e Atma são a mesma coisa, alma individual.
A diferença é feita pelos seguidores de Sankara, onde Jiva é o Brahman encoberto como um indivíduo (nós). Atma é o Brahman sem estar encoberto (quando nós nos fundimos no Brahman=Atman). Isvara é o Brahman encoberto como Deus. Ou seja, Krsna não é eterno. É Isvara.
NÃO, pelo amor da poeira de Vrndavana, NÃO !!!
Jivatma é a alma corporificada e Atma é sem ser corporificada.
"Dizemos que eles tem estado condicionados desde tempos imemoriais porque ninguém pode rastrear quando a entidade viva, a parte e parcela do Senhor Supremo, se tornou rebelde contra a supremacia do Senhor."
(Srila Prabhupada - SB 3.26.5)
Alguns interpretam que quando Srila Prabhupada diz desde tempos imemoriais, isto significaria que a origem de nosso estado condicionado não pode ser traçada simplesmente porque ocorreu há muito tempo no mundo espiritual. NÃO, esse não é o caso. Pelo contrário, Srila Prabhupada explica que nós não podemos traçar o começo, PORQUE é sem começo.
E portanto, Nitya-baddha é Anadi-baddha, significa que o condicionamento não têm começo, mas têm fim. Caso contrário o Jiva ficaria "eternamente" condicionado. O que não é o caso.
Não é que: "Ah, o condicionamento começou no mundo espiritual há muito tempo atrás."
Não, não tem começo !!! Foi sempre condicionado. Anadi = sem começo.
E Jiva Gosvami explica Anadi, em relação ao condicionamento do Jiva, como não tendo começo mas tendo um fim. SRILA JIVA GOSVAMI !!!