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CC Madhya 18.14
kuṇḍera mṛttikā lañā tilaka karila
bhaṭṭācārya-dvārā mṛttikā saṅge kari’ laila
"Śrī Caitanya Mahāprabhu então marcou Seu corpo com Tilaka feita do barro do Rādhā-kuṇḍa e, com a ajuda de Balabhadra Bhaṭṭācārya, Ele coletou um pouco deste barro e o levou consigo."
Devoto(a)s da Iskcon podem usar barro do Radha Kunda para Tilaka. Nenhum problema. Na Iskcon não se usa só Gopicandana. Na Iskcon não existe tal rigidez.
Na época de Srila Prabhupada devoto(a)s usavam barro do Radha Kunda para Tilaka. Tem fotos. Na Iskcon, os Gurus permitem que seus discípulos usem Gopicandana e barro do Radha Kunda.
Prabhupada usava Gopicandana. Mas não se importava se alguns discípulos usassem barro do Radha Kunda. Temos que compreender que Srila Prabhupada inaugurou um movimento Universal. Um movimento onde cabem todas as Lilas de Krsna (não só Goloka, mas também Vaikuntha), onde cabem todas as Rasas (não só Madhurya).
"Acyutananda: Eles também usam o Radha-kunda mati, tilaka.
Prabhupada: Não há mal algum, mas eles devem entender o que é o Radha-kunda e como lidar com o Radha-kunda. Raghunatha dasa Gosvami mostrou como viver no Radha-kunda"
Pancaratra Pradipa - GBC Press
Material para Tilaka
"O Padma Purana cita Yamaraja dizendo que gopi-candana e terra da base de uma planta de tulasi são os melhores materiais para fazer tilaka. Se nenhum destes estiver disponível, diz o Padma Purana, pode-se usar a terra do topo de uma montanha, a margem de um rio, uma lagoa, da base de uma árvore bilva, a beira-mar, um formigueiro, ou especialmente locais sagrados de peregrinação como Sri Rangam, Venkata-giri, Kurma-ksetra, Varaha-ksetra, Narasimha-tirtha, Dvaraka ou Prayaga. Seguindo os passos do Senhor Caitanya, pode-se também usar barro do Radha-kunda em Vrndavana para fazer tilaka."
Se nenhum destes... Quais? Terra de Tulasi (que é escura) ou Gopicandana. Pode escolher. E mesmo que estes estejam disponíveis, pode usar qualquer um dos materiais citados acima para por Tilaka.
Nosso Parampara não é Diksa, mas Siksa Parampara. Bhaktivinoda usa uma Tilaka. Narottama usa outra. Jiva Gosvami usa outra, etc, etc
Todos tem Tilakas diferentes. Como estamos acostumados a ver pinturas de todos eles com Gopicandana e folha de Tulasi, pensamos que todos usam esta Tilaka. Mas não é assim. Todos tem Tilakas diferentes.
Por exemplo, Srila Bhaktisiddhanta ainda enfatizou Madhurya Manjari Bhava como o humor dos Gaudiyas. Srila Prabhupada não. Num Movimento mundial abrangente, todas as Rasas e Lilas são permitidas. Na Iskcon, Guru e discípulo nem precisam ter o mesmo humor e Rasa.
Srila Bhaktisiddhanta estabeleceu que na Gaudiya Matha seria Gopicandana. Srila Prabhupada não. Pode ser Gopicandana, barro do Radha Kunda, etc.
Se um devoto(a) na Iskcon se sente atraído por Vaikuntha e Narasimha Avatara e quer passar Tilaka com terra de um Narasimha-tirtha. Nenhum problema.
Se um devoto(a) na Iskcon se sente atraído por Vrndavana e Radha Krsna e quer passar Tilaka com barro do Radha Kunda. Nenhum problema.
Outra vez, temos que compreender que Srila Prabhupada inaugurou um movimento Universal. Um movimento onde cabem todas as Lilas de Krsna (não só Goloka, mas também Vaikuntha), onde cabem todas as Rasas (não só Madhurya).
Na Iskcon não existe a rigidez de que Guru e discípulo estejam na mesma Rasa e que todos os seus membros usem só um material para Tilaka.
Originalmente todo o Pañca-tattva deveria usar a mesma Tilaka visto que eram todos discípulos na Madhva-sampradāya.
O Senhor Caitanya não deu Dīkṣā para ninguém. Ele delegou isto para Gopāla Bhaṭṭa, Raghunātha Bhaṭṭa, Gadādhara Paṇḍita, Advaita Ācārya, Nityānanda Prabhu. Também outras linhas surgiram com Śyāmānanda Gosvāmī, Narottama Dāsa Ṭhākura, Gopāla-guru, etc.
Há uma pequena contenda por parte de alguns seguidores da linhagem de Gadādhara Paṇḍita que afirmam que Śrī Caitanya teria incumbido desta tarefa de dar iniciação somente a Gadādhara Paṇḍita. Mas é uma pequena contenda, pois todas estas linhagens levam a Śrī Caitanya e há harmonia e aceitação entre elas.
Como surgiram muitas linhagens, Paramparās, cada uma delas elaborou sua própria forma de Tilaka.
Cada praticante deve usar a Tilaka da sua linhagem. Na Iskcon é duas linhas verticais com uma folha de Tulasī na base. Que é a forma do Narottama Parivāra. E isto pode ser feito com Gopīcandana, barro do Rādhā-kuṇḍa, terra de Tulasī, etc. De acordo com o humor do praticante.
É interessante notar que Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākura escolheu a Tilaka do Narottama Parivāra pois Narottama Dāsa Ṭhākura pertencia a casta baixa e deu Dīkṣā para Brahmaṇās de nascimento. Isto para mostrar que um Vaisnava é superior ao Brahmaṇā e que a qualificação é mais importante que o nascimento.
Embora sigamos um Śikṣā Paramparā, onde diferentes membros têm diferentes formatos de Tilaka, devemos usar o formato da nossa linhagem e Instituição dada pelo Guru.
A cor pode ser diferente devido ao material que for usado ( Gopīcandana, barro do Rādhā-kuṇḍa, barro de Tulasī, etc). Mas a forma tem que ser igual. Na Iskcon, vertical com Tulasī na base.
1 - Na Iskcon PODE-SE usar terra de Tulasi (que é negra, escura), PODE-SE usar Gopicandana, PODE-SE usar barro do Radha Kunda e vários outros materiais para por Tilaka, dependendo do humor do devoto(a).
O que não pode é querer impor que uma é melhor que a outra. Ou que é mais avançado por usar uma e não a outra.
Na Gaudiya Matha somente é permitido Gopicandana.
Ponto final.
2 - É claro que diferentes líderes de diferentes Instituições não dão aula nestas diferentes Instituições. E está muito bem assim.
Pois os diferentes líderes destas diferentes Instituições Vaisnava Gaudiya são muito cautelosos em que não haja mistura de processos.
Por exemplo, líderes da Iskcon não querem que temas de Raganuga Bhakti e Jiva Tattva sejam explicados de certa forma como o são na Gaudiya Matha e nos Parivaras e devemos respeitar isso.
Líderes da Iskcon e Gaudiya Matha não querem que Sidha Pranali Diksa seja introduzido nas suas práticas e devemos respeitar isso (em relação a Siddha Pranali na Gaudiya Matha, isso é de forma bem restrita e somente alguns poucos elementos do Ekadasa Bhava).
Da mesma forma, líderes dos Parivaras tradicionais não querem que isto seja retirado de suas práticas e devemos respeitar isso. Etc, etc e etc.
E assim, podemos participar activa e simultaneamente em todas estas Instituições. Desde que sejamos muito respeitosos com o humor de cada uma delas.
O problema começa, todo problema começa quando entramos na "viagem" de querer "unificar" todas.
São diferentes e ainda bem que são diferentes.
Quando eu estou num Templo da Iskcon, eu respeito o humor da Iskcon. Não fico toda hora insistindo: "Ah, mas na Gaudiya Matha é diferente, nos Parivaras tradicionais do Radha Kunda é diferente."
Quando estou num Templo da Gaudiya Matha, eu respeito o humor da Gaudiya Matha. Não fico toda hora insistindo: "Ah, mas na Iskcon é diferente, nos Parivaras tradicionais do Radha Kunda é diferente."
Quando estou nos Parivaras tradicionais do Radha Kunda, eu respeito o humor dos Parivaras tradicionais do Radha Kunda. Não fico toda hora insistindo: "Ah, mas na Iskcon é diferente, na Gaudiya Matha é diferente."
Acredito que Srila Prabhupada não fosse contra os devoto(a)s associarem-se com Vaisnavas de outras linhas. O que acredito é que ele era contra, por conta desta associação, haver uma "mistura" de humores e práticas.
E sem dúvida, qualquer líder ou qualquer Instituição devem ser imediatamente rejeitados se "proíbem" a associação com quem quer que seja.
Nenhum Sastra diz que os Siksa Gurus devem ser partes de uma mesma Instituição.
Obviamente, apenas devoto(a)s maduros e experientes serão capazes de associarem-se em diferentes Instituições e humores sem que haja nenhuma crise, tanto individual como colectiva. E por isso a advertência do GBC, para proteger devoto(a)s novinhos sem experiência e que poderiam ficar confusos.
3 - Claro que existe Diksa no Bhagavata-Parampara. Mas são diferentes linhas de Diksa. E por isso diferentes Tilakas. Srila Jiva Gosvami tem uma Tilaka, Srila Narottama tem outra Tilaka, Srila Bhaktivinoda tem outra Tilaka, etc, etc, etc ....
4 - "ideias equivocadas sobre a Gaudiya Sampradaya querendo misturar os ensinamentos de Srila Prabhupada com ensinamentos de Babajis antagônicos a Srila Bhaktisiddhanta Prabhupada."
Em relação a sucessão discipular (Siksa Parampara) criada por Srila Bhaktisiddhanta, obviamente os Parivaras tracionais não estão de acordo, mas isso não significa que, por exemplo, o Mahanta Radha Kunda Pandita Sri Ananta Dasa Babaji Maharaja não tivesse apreço pela missão de Srila Prabhupada. Ao contrário, ele apreciava e admirava e inclusive elogiava ao dizer: "O Svami (Srila Prabhupada) faz um grande serviço por propagar as glórias do Santo Nome e as glórias do Radha Kunda."
Então não há problema de um convívio saudável, apesar das diferenças ... quando há boa vontade.
Se algum devoto(a) não consegue participar activamente e simultaneamente em todas as diferentes Instituições Vaisnavas Gaudiya e vê nisto um conflito, o que posso fazer? Eu participo em todas e não encontro nenhum conflito. Mas somente porque respeito os diferentes humores de cada uma destas Instituições.
Houve um santo em Vrndavana que conhecia profundamente todas as diferentes linhagens, Paramparas, Sampradayas, Instituições. Era capaz de aprofundar qualquer tema filosófico de uma determinada linhagem, seguindo os padrões desta mesma linhagem, sem nunca entrar em conflito com as demais.
Era muito respeitado e consultado por todos.
Muito obrigado.
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CC Madhya 18.14
kuṇḍera mṛttikā lañā tilaka karila
bhaṭṭācārya-dvārā mṛttikā saṅge kari’ laila
"Śrī Caitanya Mahāprabhu then marked His body with Tilaka made from the clay of the Rādhā-kuṇḍa and, with the help of Balabhadra Bhaṭṭācārya, He collected some of this clay and took it with Him."
Iskcon devotees can use clay from Radha Kunda for Tilaka. No problem. At Iskcon, we don't use just Gopicandana. At Iskcon there is no such rigidity.
In Srila Prabhupada's time devotees used clay from Radha Kunda for Tilaka. There are photos. At Iskcon, Gurus allow their disciples to use Gopicandana and clay from Radha Kunda.
Prabhupada didn't use Gopicandana. But he did not care if some disciples used clay from Radha Kunda. We have to understand that Srila Prabhupada inaugurated a Universal movement. A movement where all of Krsna's Lilas fit (not only Goloka, but also Vaikuntha), where all the Rasas fit (not just Madhurya).
"Acyutananda: They also use Radha-kunda mati, tilaka.
Prabhupada: There is no harm, but they must understand what Radha-kunda is and how to deal with Radha-kunda. Raghunatha dasa Gosvami showed how to live in Radha-kunda"
Pancaratra Pradipa - GBC Press
Material for Tilaka
"The Padma Purana quotes Yamaraja as saying that gopi-candana and earth from the base of a tulasi plant are the best materials for making tilaka. If neither of these is available, says the Padma Purana, earth from the top of a mountain can be used , the bank of a river, a pond, the base of a bilva tree, the seaside, an anthill, or especially holy places of pilgrimage like Sri Rangam, Venkata-giri, Kurma-ksetra, Varaha-ksetra, Narasimha-tirtha , Dvaraka or Prayaga. Following in the footsteps of Lord Caitanya, one can also use clay from Radha-kunda in Vrndavana to make tilaka."
If none of these ... which ones? earth of Tulasi (which is dark) or Gopicandana. You can choose. And even if these are available, you can use any of the materials mentioned above for Tilaka.
Our Parampara is not Diksa, but Siksa Parampara. Bhaktivinoda wears one kind of Tilaka. Narottama uses another. Jiva Gosvami uses another one, etc, etc.
Everyone has different Tilakas. As we are used to seeing paintings of all of them with Gopicandana and Tulasi leaf, we think that they all use this Tilaka. But it's not like that. Everyone has different Tilakas.
For example, Srila Bhaktisiddhanta even emphasized Madhurya Manjari Bhava as the mood of the Gaudiyas. Srila Prabhupada did not. In a comprehensive worldwide Movement, all Rasas and Lilas are permitted. At Iskcon, Guru and disciple do not even need to have the same mood and Rasa.
Srila Bhaktisiddhanta established that in Gaudiya Matha it would be Gopicandana. Srila Prabhupada did not. It could be Gopicandana, Radha Kunda clay, etc.
If a devotee at Iskcon feels attracted to Vaikuntha and Narasimha Avatara and wants to pass Tilaka with the earth of a Narasimha-tirtha. No problem.
If a devotee at Iskcon feels attracted to Vrndavana and Radha Krsna and wants to pass Tilaka with clay from Radha Kunda. No problem.
Again, we have to understand that Srila Prabhupada inaugurated a Universal movement. A movement where all of Krsna's Lilas fit (not only Goloka, but also Vaikuntha), where all the Rasas fit (not just Madhurya).
At Iskcon there is no rigidity that Guru and disciple are in the same Rasa and that all its members use only one material for Tilaka.
Originally all Pañca-tattva should use the same Tilaka since they were all disciples in Madhva-sampradāya.
Lord Caitanya did not give Dīkṣā to anyone. He delegated this to Gopāla Bhaṭṭa, Raghunātha Bhaṭṭa, Gadādhara Paṇḍita, Advaita Ācārya, Nityānanda Prabhu. Other lines also emerged with Śyāmānanda Gosvāmī, Narottama Dāsa Ṭhākura, Gopāla-guru, etc.
There is a small dispute on the part of some followers of the Gadādhara Paṇḍita lineage who claim that Śrī Caitanya was entrusted with this task of giving initiation only to Gadādhara Paṇḍita. But it is a small contention, for all these lineages lead to Śrī Caitanya and there is harmony and acceptance among them.
As many lineages, Paramparās, emerged, each of them elaborated its own form of Tilaka.
Each practitioner must use the Tilaka of his/her lineage. In Iskcon it is two vertical lines with a Tulasī leaf at the base. Which is the form of the Narottama Parivāra. And this can be done with Gopīcandana, clay from Rādhā-kuṇḍa, earth from Tulasī, etc. According to the practitioner's mood.
It is interesting to note that Śrīla Bhaktisiddhānta Sarasvatī Ṭhākura chose the Tilaka of the Narottama Parivāra because Narottama Dāsa Ṭhākura belonged to a low caste and gave Dīkṣā to Brahmaṇās by birth. This is to show that a Vaisnava is superior to Brahmaṇā and that qualification is more important than birth.
Although we follow a Śikṣā Paramparā, where different members have different formats of Tilaka, we should use the format of our lineage and Institution given by the Guru.
The color may be different due to the material used (Gopīcandana, Rādhā-kuṇḍa clay, Tulasī clay, etc.). But the shape has to be the same. At Iskcon, vertical with Tulasī at the base.
1 - At Iskcon you CAN use Tulasi earth (which is black, dark), you CAN use Gopicandana, you CAN use clay from Radha Kunda and various other materials for Tilaka, depending on the mood of the devotee.
What you cannot do is try to impose that one is better than the other. Or that it is more advanced by using one and not the other.
In Gaudiya Matha only Gopicandana is allowed.
Bas !!!
2 - It is clear that different leaders from different Institutions do not teach in these different Institutions. And it's very well that way.
Because the different leaders of these different Vaisnava Gaudiya Institutions are very careful that there is no mixing of processes.
For example, Iskcon leaders do not want themes of Raganuga Bhakti and Jiva Tattva to be explained in a certain way as they are in the Gaudiya Matha and the Parivaras and we should respect that.
Leaders of Iskcon and Gaudiya Matha do not want Sidha Pranali Diksa to be introduced into their practices and we must respect that (in relation to Siddha Pranali in Gaudiya Matha, this is in a very restricted way and only a few elements of Ekadasa Bhava).
Likewise, leaders of traditional Parivaras do not want this to be removed from their practices and we must respect this. Etc, etc and etc.
And so, we can actively and simultaneously participate in all these Institutions. As long as we are very respectful of each person’s mood.
The problem begins, every problem begins when we embark on the "trip" of wanting to "unify" them all.
They are different and thankfully they are different.
When I am in an Iskcon Temple, I respect Iskcon's humor. I don't keep insisting: "Ah, but in Gaudiya Matha it's different, in the traditional Parivaras of Radha Kunda it's different."
When I am in a Gaudiya Matha Temple, I respect the mood of Gaudiya Matha. I don't keep insisting: "Ah, but at Iskcon it's different, at the traditional Radha Kunda Parivaras it's different."
When I am in the traditional Radha Kunda Parivaras, I respect the mood of the traditional Radha Kunda Parivaras. I don't keep insisting: "Ah, but at Iskcon it's different, at Gaudiya Matha it's different."
I believe that Srila Prabhupada was not against devotees associating with Vaisnavas of other lines. What I believe is that he was against, because of this association, there being a "mixture" of moods and practices.
And without a doubt, any leader or any Institution must be immediately rejected if they "forbid" association with anyone.
No Sastra says that Siksa Gurus should be part of the same Institution.
Obviously, only mature and experienced devotees will be able to associate in different Institutions and moods without there being any crisis, both individual and collective. And that's why the GBC's warning, to protect new devotees with no experience and who could get confused.
3 - Of course there is Diksa in Bhagavata-Parampara. But they are different lines of Diksa. And therefore different Tilakas. Srila Jiva Gosvami has one kind of Tilaka, Srila Narottama has another Tilaka, Srila Bhaktivinoda has another Tilaka, etc, etc, etc....
4 - "mistaken ideas about the Gaudiya Sampradaya wanting to mix the teachings of Srila Prabhupada with the teachings of Babajis antagonistic to Srila Bhaktisiddhanta Prabhupada."
Regarding the disciplic succession (Siksa Parampara) created by Srila Bhaktisiddhanta, obviously the traditional Parivaras are not in agreement, but this does not mean that, for example, the Mahanta Radha Kunda Pandita Sri Ananta Dasa Babaji Maharaja had no appreciation for Srila Prabhupada's mission.
On the contrary, he appreciated and admired and even praised when he said: "Svami (Srila Prabhupada) does a great service by propagating the glories of the Holy Name and the glories of Radha Kunda."
So there is no problem of a healthy coexistence, despite differences ... when there is good will.
If a devotee is unable to participate actively and simultaneously in all the different Vaisnava Gaudiya Institutions and sees this as a conflict, what can I do? I participate in all of them and I don't find any conflicts. But only because I respect the different moods of each of these Institutions.
There was a saint in Vrndavana who knew deeply all the different lineages, Paramparas, Sampradayas, Institutions. He was able to delve deeper into any philosophical theme of a given lineage, following the standards of that same lineage, without ever conflicting with the others.
He was highly respected and consulted by everyone.
Thank you very much.
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