1 - Aqui foi citado que Srila Bhaktivinoda teria rejeitado seu Diksa Guru Vipina-vihari Gosvami.
Quanto a isto podemos simplesmente especular. São factos que ocorreram a mais de um século atrás. Nós não sabemos nada. Só podemos especular.
Mas o que temos certeza é que Srila Bhaktivinoda oferece reverências a seu Diksa Guru Vipina-vihari Gosvami em vários de seus escritos. E ele não alterou isto até o fim de seus dias.
2 - Sem dúvida é possível praticar Raganuga Sadhana Bhakti sem receber Diksa Siddha Pranali.
Bilvamangala Thakura, praticantes descritos no Padma Purana, outras Sampradayas Radhavallabhis, Haridasis and Nimbarkis e mesmo uma linha do Gadadhara Pandita Parivara, todos estes praticam Raganuga Bhakti e não recebem Diksa Siddha Pranali com Ekadasa Bhava.
Claro que é possível.
Mas aqueles que seguirem este caminho, devotos da Iskcon, devem estar preparados para fazê-lo sozinhos sem nenhuma associação e acompanhamento.
Conheço muitos devotos na Iskcon que sentem-se perdidos e abandonados porque não podem falar sobre isto nem mesmo com seus Diksa Gurus.
Isto é algo que não é falado e por isto muitos devotos acabam por refugiar-se em outras Sangas em busca de associação.
É um assunto taboo na Iskcon.
3 - Também não vejo que um devoto que aceita Diksa numa outra Instituição Gaudiya Vaisnava deva automaticamente rejeitar sua Diksa anterior. São Instituições diferentes. Conheço muitos devotos que apesar de receber Diksa em outras Sangas, continuam a apoiar e a ajudar a Iskcon.
É preciso ter uma mente aberta.
4 - Gaudiya Vaisnavas podem cultivar outras Rasas que não Madhurya Manjari Bhava? Podem.
Mas em algum momento serão integrados no grupo de Madhurya.
"Aqueles ocupados no serviço a Nityananda Prabhu e Advaita Acarya geralmente tem relacionamentos em amor paternal, fraternal, de servidão e neutralidade.
Quando tais devotos desenvolvem um grande apego a Sri Caitanya Mahaprabhu, eles também situam-se dentro do círculo íntimo de devotos em amor conjugal."
(Srila Bhaktisidhanta Sarasvati Anubhasya CC Adi 7-17)
"Outros devotos puros, que estão mais ou menos ligados a Sri Nityananda Prabhu e Advaita Prabhu, são atraídos por outros relacionamentos transcendentais, como o afecto paternal, a amizade e a servidão. Quando tais devotos estão muito ligados às actividades do Senhor Caitanya, eles imediatamente tornam-se devotos confidenciais em amor conjugal com o Senhor Supremo."
(Srila Prabhupada - Ensinamentos do Senhor Caitanya 17)
Se adorassemos somente Krsna Lila faria sentido. Mas adoramos Gaura Lila e Krsna Lila.
Gaura Lila significa adorar Sri Caitanya Mahaprabhu é Krsna que está exclusiva e permanentemente em Nitya Navadvipa no humor conjugal de Radha.
Ele veio dar o que nenhum Avatara ou Acarya deu anteriormente. Madhurya Manjari Bhava.
Vamos rejeitar este presente? É muito descortês da nossa parte.
A Rasa que o Sadhaka sente inclinação é determinada pela associação recebida.
1 - It was mentioned here that Srila Bhaktivinoda would have rejected his Diksa Guru Vipina-vihari Gosvami.
In this regard we can simply speculate. These are facts that occurred more than a century ago. We don't know anything. We can only speculate.
But what we are sure of is that Srila Bhaktivinoda offers obeisances to his Diksa Guru Vipina-vihari Gosvami in several of his writings. And he didn't change it until the end of his days.
2 - It is certainly possible to practice Raganuga Sadhana Bhakti without receiving Siddha Pranali Diksa.
Bilvamangala Thakura, practitioners described in Padma Purana, other Sampradayas Radhavallabhis, Haridasis and Nimbarkis and even a line from Gadadhara Pandita Parivara, all of whom practice Raganuga Bhakti and do not receive Siddha Pranali Diksa with Ekadasa Bhava.
Of course it is possible.
But those who follow this path, devotees of Iskcon, must be prepared to do it alone without any association and accompaniment.
I know many devotees at Iskcon who feel lost and abandoned because they cannot talk about this even with their Diksa Gurus.
This is something that is not talked about and that is why many devotees end up taking refuge in other Sangas in search of association.
It is a taboo subject at Iskcon.
3 - Nor do I see that a devotee who accepts Diksa at another Gaudiya Vaisnava Institution should automatically reject his previous Diksa. They are different institutions. I know many devotees who, despite receiving Diksa in other Sangas, continue to support and help Iskcon.
We must have an open mind.
4 - Can Gaudiya Vaisnavas cultivate Rasas other than Madhurya Manjari Bhava? They can.
But at some point they will be integrated into the Madhurya group.
"Those who engage in the service of Lord Nityānanda Prabhu and Lord Advaita Prabhu generally have relationships of parental love, fraternity, servitude and neutrality. When such devotees develop great attachment for Śrī Caitanya Mahāprabhu, they too become situated within the intimate circle of devotees in conjugal love."
(Srila Bhaktisidhanta Sarasvati Anubhasya CC Adi 7-17)
"Other pure devotees, who are more or less attached to Śrī Nityānanda Prabhu and Advaita Prabhu, are attracted by other transcendental relationships, such as parental affection, friendship and servitorship. When such devotees are attached to the activities of Lord Caitanya, they at once become confidential devotees in conjugal love with the Supreme Lord."
(Srila Prabhupada - Teachings of Lord Caitanya 17)
If we worship only Krsna Lila it would make sense. But we worship Gaura Lila and Krsna Lila.
Gaura Lila means to worship Sri Caitanya Mahaprabhu, Who is Krsna exclusively and permanently in Nitya Navadvipa in Radha's conjugal mood.
He came to give what no Avatara or Acarya gave before. Madhurya Manjari Bhava.
Shall we reject this gift? It's very impolite on our part.
The Rasa that Sadhaka feels inclined to is determined by the association received.
If on the first day that a Bhakta enters the Temple, he/she receives the information that we worship Narayana, Visnu, Ramacandra, Nrsimha because they are forms of God but that our goal, the goal of this process is to reach Navadvipa (Gaura) and Vrndavana (Radha Krsna). So Vaidhi Bhakti in this case is called Ajata Ruci Raganuga.
Now, if this same Bhakta does not receive this information on the first day and worship Narayana, Radha Krsna, Visnu, Gaura, Ramacandra, Nrsimha, a generic, multifaceted worship, without the cultivation of an Ista Devata, then yes, we will have majority of the candidates eligible only for Vaidhi-bhakti.
So the question is what kind of information are we giving to the new Bhaktas in the Bhaktas programs?
We will find charlatans in all parts of the world and in India too. Someone who offers Siddha Pranali Diksa in exchange for a few Rupees.
But as far as I know, in serious traditional Parivaras, they only offer Siddha Pranali Diksa to candidates who have chanted Harinama for a long time.
And even though Sadhaka is not perfect in Smarana, he establishes his self-esteem into this form which helps to purify.
Sim, Lobha é o ponto inicial de Sadhana Raganuga Bhakti.
No BRS 1.2.292, 1.2.300 e 1.2.309 Sri Rupa Gosvami explica como Lobha desperta.
1 - Por ler as escrituras acerca de Vraja (Rasa Sastra).
2 - Por ouvir os passatempos doces de Vraja.
3 - Por contemplar a doçura das Deidades de Radha Krsna e as das Gopis.
4 - Por misericórdia de Krsna e Seus devotos.
Mukunda Gosvami explica que através das 3 primeiras e da misericórdia de Krsna é muito raro despertar Lobha.
De facto, Lobha só desperta quando nos associamos com um Vaisnava que está fortemente atraído pelos doces sentimentos dos Vrajavasis e que está a seguir o caminho de Raganuga-bhakti. E que fala sobre isto e nos inspira desta forma.
Ora, numa Sociedade e Instituição onde não é possível nem permitido falar sobre isto, muito dificilmente seus integrantes irão despertar Lobha e trilhar o caminho de Sadhana Raganuga-bhakti.
A adoração de tais devotos é um Bhajana neutro, devotos who has never attained the association of even a single devotee firmly situated in a certain Rasa.
Eles alcançam Sāmānya-rūpa sthāyi-bhāva (uma adoração genérica a Deus sem uma Rasa específica).
E não avançam mais.
Yes, Lobha is the starting point of Rāgānugā Sādhana Bhakti.
In BRS 1.2.292, 1.2.300 and 1.2.309 Śrī Rūpa Gosvāmī explains how Lobha awakens.
1 - By reading the scriptures about Vraja (Rasa Śāstra).
2 - For listening to Vraja's sweet pastimes.
3 - By contemplating the sweetness of the Deities of Rādhā Kṛṣṇa and the Gopīs.
4 - By the mercy of Kṛṣṇa and His devotees.
Mukunda Gosvāmī explains that through the first 3 and Kṛṣṇa's mercy it is very rare to awaken Lobha.
In fact, Lobha awakens only when we associate with a Vaiṣṇava who is strongly attracted by the sweet feelings of the Vrajavāsīs and who is following the path of Rāgānugā-bhakti. And talks about it and inspires us in this way.
Now, in a Society and Institution where it is neither possible nor allowed to talk about this, its members will hardly ever wake up Lobha and walk the path of Rāgānugā Sādhana Bhakti.
The worship of such devotees is a neutral Bhajana, devotees who have never attained the association of even a single devotee firmly situated in a certain Rasa.
They attain Sāmānya-rūpa sthāyi-bhāva (a generic worship of God without a specific Rasa).
And they don't go any further.