about 90% population they are fish-eaters. But Jagannatha Swami in Puri, He accepts service from these people although they are sometimes fish-eaters.
No dejan entrar en el Templo de Puri ... entonces espera, vamos construir otro Templo con el mismo procedimiento de instalación de la Deidad.
No dejan entrar en el Templo de Puri ... entonces espera, vamos construir otro Templo con el mismo procedimiento de instalación de la Deidad.
No estoy seguro, pero creo que Jahnava Nitai Das es un ex gurukuli. Yo no conozco personalmente, pero me parece que hace un buen trabajo en Bhadrak.
http://www.bvashram.org/installation-of-sri-jagannatha-at-bhaktivedanta-ashram/
http://religion.info/english/articles/article_252.shtml#.VcjjHXFVikq
http://www.bvashram.org/largest-jagannatha-deities-in-the-world-arrive-at-the-bhaktivedanta-ashram/
https://www.youtube.com/watch?v=GIIuct89Uwk
http://vaniquotes.org/wiki/Does_Lord_Jagannatha_reside_there_any_more_(Jagannatha_Puri)%3F
"Debido a que había nacido en familia musulmana, Srila Haridasa Thakura no podía entrar en el templo de Jagannatha, pues las restricciones del templo se lo impedían. Sri Caitanya Mahaprabhu, sin embargo, le reconoció con el título de Namacarya Haridasa Thakura. Pese a ello, Haridasa Thakura se consideraba indigno de entrar en el templo de Jagannatha. Si lo hubiese deseado, Sri Caitanya Mahaprabhu podría haber llevado personalmente a Haridasa Thakura al templo de Jagannatha, pero al Señor no Le gustaba interferir con la costumbre popular. Por ello, el Señor pidió a Su sirviente que simplemente mirase a la rueda de Visnu en lo alto del templo y que le ofreciera reverencias (namaskara). Eso significa que la persona que tiene prohibida la entrada en el templo, o que se considera indigna de entrar en él, puede mirar la rueda desde fuera del templo, lo cual es lo mismo que ver la Deidad en el interior.
Sri Caitanya Mahaprabhu prometió ir a ver a Srila Haridasa Thakura cada día; esto indica que Srila Haridasa Thakura era tan avanzado en la vida espiritual que, aunque se le consideraba indigno de entrar en el templo, recibía cada día la visita personal del Señor." (CC)
Letter to Syamasundara -- Bombay 8 April, 1974:
"Please accept my greetings. I beg to acknowledge receipt of your letter of 3/4/74.
I have not visited Jagannatha Puri because my men are not allowed to see the deity. When you arrange that we can visit the temple with my disciples then I can come immediately. Now I am in India up until May 15 then I am going to Europe to visit in France, Switzerland, Italy, Germany etc., and then I will come back and remain until the end of August, and then go again to England, and the U.S. This is my program. I am still here until the 15th of May. I am going to Hyderabad on the 18th of April and then going to Tirupati. So from there I can go to Jagannatha Puri if arrangements can be made.
It is very regrettable that these European and American boys who are purely Vaisnava and who follow all principles are not allowed by the rascals to enter the temple. As stated in the Padma Purāṇa: arcye visnau siladhir gurusu naramatir Vaisnave jati buddhir.
I do not know what makes the management take this attitude. If you can remove this restriction you will do a great service to the Gaudiya Vaisnava community. According to sastra anyone who wears tilaka and sikha and kunti over and above the Vaisnava dress or Vaisnava sannyasi must be accepted especially while chanting Hare Krishna mantra with bead bags. Kindly convince them and induce them to allow these Vaisnavas to enter Jagannatha Temple.
One friend in Orissa has offered to give us land in Bhuvaneśvara and I have a desire to construct a big Jagannatha temple there for our men if we are not allowed to enter Jagannatha temple in Puri. In Jagannatha temple people come from all the Indian states. Now when Jagannatha has expanded His jurisdiction over the whole world why the so called servants of Jagannatha should not allow them to see the Lord of the Universe? I don't know their philosophy.
We shall see that your copies of Back to Godhead are dispatched to you.
In conclusion, I shall come to Jagannatha Puri as you have kindly insisted, but only when they allow entry to all my disciples."
Y claro, no hace mucho los Pandas de Puri quemaron una Murti de Prabhupada.
No hay duda de que por cantar Hare Krsna y invocar al Señor en el corazón, no es necesario ir al templo. Sin embargo, los devotos principiantes pueden recibir un gran impulso en su servicio devocional y la atracción a Krsna por ver Su forma en el templo. Entonces por eso Prabhupada quería construir un templo en Orissa si ellos inpedian sus discípulos de entrar en Jagannatha Puri. Los Acaryas están en contra de estas discriminaciones de casta y el nacimiento.
Mahaprabhu aparentemente no estaba en contra de estas normas para demostrar que Sus devotos nunca dejan de servir al Supremo, incluso en condiciones adversas. Y también para mostrar que para estos devotos, el Señor se manifiesta personalmente.
De hecho, Sri Caitanya iba todos los dias a ver Haridasa Thakura.
Sri Caitanya estaba en contra de la discriminación. Y prueba de ello es que Él pone en la posición de Namacarya, un devoto nacido como musulmán, Haridasa Thakura. Y él aceptó como devotos íntimos a Rupa y Sanatana que durante mucho tiempo habían servido con los musulmanes. Y también abrazaba los "intocables" en los Harinamas. Algo impensable para los Brahmanas y Pandas de Puri que no permitian siquiera la sombra de la "intocables" tocarlos.
Gran parte de esta prohibición de no entrar en el templo de Jagannatha es debido a nuestros amiguetes Muzzarats que invadieron y profanaron el templo más de 20 veces.
Vamos, son una plaga !!!
CC Madhya 1.63
Para evitar agitaciones, tres grandes personalidades, Haridāsa Ṭhākura, Śrīla Rūpa Gosvāmī y Śrīla Sanātana Gosvāmī, no entraban en el templo de Jagannātha.
SIGNIFICADO: En el templo de Jagannātha sigue todavía vigente el sistema de no permitir la entrada de quienes no siguen estrictamente la cultura védica conocida con el nombre de hinduismo. En el pasado, Śrīla Haridāsa Ṭhākura, Śrīla Rūpa Gosvāmī y Śrīla Sanātana Gosvāmī habían estado muy ligados a los musulmanes. Haridāsa Ṭhākura había nacido en una familia musulmana, y Śrīla Rūpa Gosvāmī y Śrīla Sanātana Gosvāmī habían abandonado su posición en la sociedad hindú al ser nombrados ministros del gobierno musulmán. Habían llegado incluso a cambiarse de nombre, pasando a llamarse Sākara Mallika y Dabira Khāsa. Así pues, habían sido supuestamente expulsados de la sociedad brāhmaṇa. Por esa razón, y llevados de su humildad, no entraban en el templo de Jagannātha, aunque la Suprema Personalidad de Dios, Jagannātha, en Su forma de Caitanya Mahāprabhu, iba a verles personalmente todos los días. También a los miembros de nuestra Asociación para la Conciencia de Krishna se les niega a veces la entrada en algunos templos de la India. Mientras sigamos ocupados en cantar el mantra Hare Kṛṣṇa, no debemos dolernos de ello. Kṛṣṇa mismo está personalmente con los devotos que cantan Su santo nombre, y no debemos lamentarnos si no podemos entrar en algún templo en particular. El Señor Caitanya Mahāprabhu nunca aprobó esas prohibiciones dogmáticas. El hecho de que visitase a diario a personas a las que se consideraba indignas de entrar en el templo de Jagannātha nos indica que Caitanya Mahāprabhu nunca aprobó esas prohibiciones. Sin embargo, para no ocasionar agitaciones innecesarias, esas grandes personalidades nunca entraban en el templo de Jagannātha.
CC Madhya 11.165
Haridāsa Ṭhākura contestó: Yo no puedo acercarme al templo porque soy una persona aborrecible y de baja casta. No estoy autorizado a ir allí.
SIGNIFICADO: Haridāsa Ṭhākura era un vaiṣṇava tan excelso que recibía el título de Haridāsa Gosvāmī, pero, a pesar de ello, no le gustaba confundir el sentido común de la gente. Haridāsa Ṭhākura era tan excelso que recibía los tratamientos de ṭhākura y gosvāmī, títulos que se ofrecen a los vaiṣṇavas más avanzados. Por lo general, el maestro espiritual recibe el título de gosañi, y ṭhākura se utiliza para dirigirse a los paramahaṁsas, las personas que se encuentran en el nivel más elevado de espiritualidad. Haridāsa Ṭhākura, sin embargo, no quiso acercarse al templo, aunque era el propio Śrī Caitanya Mahāprabhu en persona quien le llamaba. Todavía hoy, el templo de Jagannātha sólo admite la entrada de hindúes pertenecientes a las órdenes del sistema varṇāśrama. Las demás castas, y en especial quienes no son hindúes, tienen vedado el acceso al templo. Se trata de una regla vigente desde hace mucho tiempo, de modo que Haridāsa Ṭhākura, aunque sin lugar a dudas cualificado y competente para entrar en el templo, no quería ni acercarse a él. Eso se denomina humildad vaiṣṇava.
Lecture on CC Madhya-lila 8.128 -- Bhuvanesvara, January 24, 1977:
Guest (5): Man is simple instrument in the hands of God. That I know. God is doing everything or the man? Then the point comes why the brāhmaṇas of the Jagannātha temple are not allowing foreigners... Śrī Kṛṣṇa says, ātmānu:(?) "I live in (indistinct)." That means this ātmā is Paraṁbrahma Himself. If so, why the brāhmaṇas of Jagannātha temple are not allowing them and...?
Prabhupāda: So why in other temples they are allowed? No. God wants that these rascals may remain in darkness. They cannot understand Vaiṣṇava. Let them remain in darkness. That God wants.
Guest (5): Kṛṣṇa, Rāma, Hari...
Prabhupāda: No. Your answer is this, that "Why God does not...?" God wants that "These so-called brāhmaṇas who eat Jagannātha-prasāda with fish, let them remain in darkness, not to understand who is Vaiṣṇava."
Devoto: Guru Maharaja, ¿cuál es la razón para que los Brahmanas de Jagannatha Puri no permiten a los occidentales entrar al templo?
Srila Sridhara Maharaja: Este es un asunto de pureza física; ellos observan estrictamente la pureza física; ni siquiera permiten la mrdanga dentro del templo. De acuerdo con ellos, si es analizada, esta es impura debido a que es hecha de piel de vaca.
También había un pandita de la Smarta-sampradaya, que tenía una peculiar concepción religiosa. Dondequiera que iba, siempre mantenía las sandalias de madera de su Guru atadas a su pecho. Una vez, él deseó entrar al templo de Pandarapura, pero fue rechazado. Los Brahmanas de allí le dijeron: "Podrán ser las sandalias de su Guru; sin duda podrán ser muy puras para usted, pero para nosotros no son más que sandalias, así que debe dejarlas afuera".
Tales Brahmanas rechazan estrictamente la impureza física, con alguna modificación mental; ésa es su costumbre. Así como los hábitos mentales y físicos de los mleccha s y yavanas (razas y sectas no védicas) son impuros, esto es, relacionados directamente con himsa o matanza de animales, etc., y generalmente su estilo de vida es incontrolado y alborotado de muchas maneras. Ellos no son regulados de acuerdo con las Escrituras védicas. Considerando todo esto, aquellos Brahmanas no les permitirán entrar al templo.
Aun Gandhi deseó entrar al templo de Puri con algunos de sus seguidores sin casta o de casta inferior, pero se le prohibió la entrada, Gandhi también permaneció afuera. Él deseaba entrar junto con los sin casta de la sociedad. Sin importar su gran influencia sobre el país, le fue prohibida la entrada. Sin su conocimiento, la esposa de Gandhi entró a tomar darsana del Señor Jagannatha, cuando él se enteró de esto, la castigó severamente por entrar sin él. Así, Gandhi era más un patriota que un devoto; él pensaba que su señorío sobre su esposa era permanente y absoluto y que no podía ser modificado ni siquiera por devoción al Señor Jagannatha; pero, de acuerdo con nosotros, su esposa hizo lo correcto. ¿Qué tan permanente es la relación entre esposa y esposo? En su mayor parte, ésta es solamente una relación corporal. Y, ¿cuál es la relación con el Señor, El esposo de esposos, el Amo del mundo entero? ¿Qué es el esposo de este mundo en comparación con el Señor del universo entero? Por una causa nacional o la causa de su credo político, Gandhi deseó impedir que su esposa entrara al templo, como si Dios estuviera dentro de la jurisdicción de la política.
Haridasa Thakura nunca entró al templo de Jagannatha, ni Rupa ni Sanatana no solamente eso, sino que Sanatana Gosvami aun evitó las calles principales por donde usualmente solían pasar los sirvientes del Señor Jagannatha. Él no caminó por allí, respetando las leyes y reglamentos corrientes de los pandas, los Brahmanas, cuyos edictos estaban por encima de la jurisdicción del rey.
Morning Walk -- May 20, 1975, Melbourne:
Prabhupāda: Temple or no temple, you must be firmly determined. You can have God realization under this tree if you have got firm determination. Anywhere you can stay. But temple is the ordinary way, facility. If you are so, I mean to say, elevated, you may not come to temple, but ordinarily, for the neophytes, they must come to the temple. Why he does not come? Does he think that he has become very elevated? That is false. Haridāsa Ṭhākura, he was not going to the Jagannātha temple, but Jagannātha was coming to him. So if you are so strong like Haridāsa Ṭhākura, that is another thing. But if you falsely think or imitate Haridāsa Ṭhākura, then you go to hell. That's all. We should not falsely think that "Now I am advanced and elevated. I can do whatever I like."
Evening Darsana -- July 8, 1976, Washington, D.C.:
Guest (4): Your Grace, how is it that the devotees who run the great temple of Jagannātha refuse to allow foreigners and certain low-caste people, when this was the favorite place of Lord Caitanya, who, like you say, advocated that it should be taught in every town and village?
Prabhupāda: Jagannātha Purī?
Guest (4): Are these administrators fallen?
Puṣṭa Kṛṣṇa: He's asking why can't your disciples from the West in particular, who are low-class particular people, like the Mohammedans, as traditional, they are not allowed in the Jagannātha Purī temple.
Prabhupāda: That is their fault. They should not have done so. That is their, what is called? Sectarian prejudice.
Evening Darsana -- July 8, 1976, Washington, D.C.:
Prabhupāda: So you don't take simply Jagannātha temple. There are many other temples, they allow. It is a particular management body, they do not allow. But that is not the sanction of the śāstra. That is not the sanction. Suppose in your private house you make some private law. That is your business. But actually temple is open for everyone. That is stated. Māṁ hi pārtha vyapāśritya ye 'pi syuḥ pāpa-yonayaḥ (BG 9.32). Even one is born of low-grade family, he can accept. There is no injunction. That is śāstra. But there are rascals who do not follow. They have their own imagination. That is another thing.
August 16, 1970
Sri. P. Gangulee
Minister of Education & Culture
Embassy of India
2107 Mass. Ave. Washington, D.C.
Dear Sriman P. Gangulee,
Please accept my greetings. I beg to thank you for your kind letter, reference number F.562/01/M, dated 10 August, 1970.
In this connection I may inform you that although there is no law by which the Temples can bar anyone's entry in India, still sometimes practically I have felt the difficulty in respect of my American and European disciples. Last time when I was in India one of my students, Harivilasa Brahmacari, felt the same difficulty when he was in the Temple of Jagannatha Puri. Similarly one disciple was refused entry in the Ranganatha Temple in Vrndavana.
So if you kindly issue a general letter, suggestively reading as follows:
"Certified disciple of Swami A.C. Bhaktivedanta, the missionary preacher of Vaisnava cult in the Western world, is strictly following the Vaisnava regulations. They are regularly initiated in Vaisnava culture. They have changed their names in the form of Krsna das or servant of God, and are following the regulative principles very strictly, worshiping the Lord in the Temple, and thus they are converted Vaisnavas in the strict sense of the term. No Temple authority of India should therefore restrict them in the matter of offering their respects to the Deities or chanting the Hare Krsna Mahamantra within the vicinity of the Temple."
Of course each and everyone of my students will carry an authorized certificate of initiation and if it is accompanied by a copy of letter as above mentioned, I think that will be a great satisfaction for me.
I hope you will kindly send me this letter and in the meantime I am advising Sriman Dinesh Candra Dasa Adhikari to see the Consular Division of your Embassy in the matter of getting the necessary visa.
With my best wishes, I am
Your ever well-wisher,
c.c. Sriman Dinesh Candra
Letter to Puri Maharaj -- Los Angeles 26 May, 1972:
I am very glad that you are in contact with the chief minister of Orissa, Mr. Dass, he must have full knowledge of our world wide activities. Jagannatha Puri is one of the main headquarters of the Vaisnavas, so if the outsiders have trouble in entering Jagannatha Temple it will be a great scandal, so the government must be liberal on this point and co-operate, as we are trying to interest so many foreigners and tourists to come there. And if they co-operate we shall build a very nice center there. At least the government must agree to admit anyone who is certified by ISKCON.
Letter to Mahamsa -- Bombay 25 November, 1974:
So immediately you reply to the Editor of Bhavan's Journal, Dr. K.M. Munshi Marg, Bombay—400 007, enclosing the letter of Swami Cinmayananda's letter about the approval of learned panditas and sannyasis about the Hare Krishna movement members entering into Hindu temples. You can mention also that we are allowed to enter into the biggest temple in India, Tirupati, as well as Nathadwar where the head of the temple received us very well and presented some gifts. Except the Jagannatha temple in Puri no where have we been checked admission.
This time we wish to go to the Jagannatha temple again, and let us see what they do. The Hindu Vishva Parishad approves us as rigid Hindus as it it will be clear from the letter of Swami Cinmayananda.
Letter to M. M. De -- Vrindaban 16 November, 1976:
At Bhuvaneśvara (Orissa) I want to construct a Jagannatha temple exactly like that in Puri. If you like you can do the full charge to do this job. I shall spend as much money as it is required to do it nicely.
sin duda, el devoto se mantiene personalmente humilde y no forza la entrada al decir: "Yo soy un devoto, soy un Vaishnava."
un verdadero devoto y Vaishnava nunca se considera a sí mismo un devoto o Vaisnava.
pero un grupo de devotos debe organizarse para detener este tipo de discriminación en beneficio de otros devotos. Es lo que hizo Prabhupada.
CC Madhya 1.63
Para evitar agitaciones, tres grandes personalidades, Haridāsa Ṭhākura, Śrīla Rūpa Gosvāmī y Śrīla Sanātana Gosvāmī, no entraban en el templo de Jagannātha.
SIGNIFICADO: En el templo de Jagannātha sigue todavía vigente el sistema de no permitir la entrada de quienes no siguen estrictamente la cultura védica conocida con el nombre de hinduismo. En el pasado, Śrīla Haridāsa Ṭhākura, Śrīla Rūpa Gosvāmī y Śrīla Sanātana Gosvāmī habían estado muy ligados a los musulmanes. Haridāsa Ṭhākura había nacido en una familia musulmana, y Śrīla Rūpa Gosvāmī y Śrīla Sanātana Gosvāmī habían abandonado su posición en la sociedad hindú al ser nombrados ministros del gobierno musulmán. Habían llegado incluso a cambiarse de nombre, pasando a llamarse Sākara Mallika y Dabira Khāsa. Así pues, habían sido supuestamente expulsados de la sociedad brāhmaṇa. Por esa razón, y llevados de su humildad, no entraban en el templo de Jagannātha, aunque la Suprema Personalidad de Dios, Jagannātha, en Su forma de Caitanya Mahāprabhu, iba a verles personalmente todos los días. También a los miembros de nuestra Asociación para la Conciencia de Krishna se les niega a veces la entrada en algunos templos de la India. Mientras sigamos ocupados en cantar el mantra Hare Kṛṣṇa, no debemos dolernos de ello. Kṛṣṇa mismo está personalmente con los devotos que cantan Su santo nombre, y no debemos lamentarnos si no podemos entrar en algún templo en particular. El Señor Caitanya Mahāprabhu nunca aprobó esas prohibiciones dogmáticas. El hecho de que visitase a diario a personas a las que se consideraba indignas de entrar en el templo de Jagannātha nos indica que Caitanya Mahāprabhu nunca aprobó esas prohibiciones. Sin embargo, para no ocasionar agitaciones innecesarias, esas grandes personalidades nunca entraban en el templo de Jagannātha.
CC Madhya 11.165
Haridāsa Ṭhākura contestó: Yo no puedo acercarme al templo porque soy una persona aborrecible y de baja casta. No estoy autorizado a ir allí.
SIGNIFICADO: Haridāsa Ṭhākura era un vaiṣṇava tan excelso que recibía el título de Haridāsa Gosvāmī, pero, a pesar de ello, no le gustaba confundir el sentido común de la gente. Haridāsa Ṭhākura era tan excelso que recibía los tratamientos de ṭhākura y gosvāmī, títulos que se ofrecen a los vaiṣṇavas más avanzados. Por lo general, el maestro espiritual recibe el título de gosañi, y ṭhākura se utiliza para dirigirse a los paramahaṁsas, las personas que se encuentran en el nivel más elevado de espiritualidad. Haridāsa Ṭhākura, sin embargo, no quiso acercarse al templo, aunque era el propio Śrī Caitanya Mahāprabhu en persona quien le llamaba. Todavía hoy, el templo de Jagannātha sólo admite la entrada de hindúes pertenecientes a las órdenes del sistema varṇāśrama. Las demás castas, y en especial quienes no son hindúes, tienen vedado el acceso al templo. Se trata de una regla vigente desde hace mucho tiempo, de modo que Haridāsa Ṭhākura, aunque sin lugar a dudas cualificado y competente para entrar en el templo, no quería ni acercarse a él. Eso se denomina humildad vaiṣṇava.
Lecture on CC Madhya-lila 8.128 -- Bhuvanesvara, January 24, 1977:
Guest (5): Man is simple instrument in the hands of God. That I know. God is doing everything or the man? Then the point comes why the brāhmaṇas of the Jagannātha temple are not allowing foreigners... Śrī Kṛṣṇa says, ātmānu:(?) "I live in (indistinct)." That means this ātmā is Paraṁbrahma Himself. If so, why the brāhmaṇas of Jagannātha temple are not allowing them and...?
Prabhupāda: So why in other temples they are allowed? No. God wants that these rascals may remain in darkness. They cannot understand Vaiṣṇava. Let them remain in darkness. That God wants.
Guest (5): Kṛṣṇa, Rāma, Hari...
Prabhupāda: No. Your answer is this, that "Why God does not...?" God wants that "These so-called brāhmaṇas who eat Jagannātha-prasāda with fish, let them remain in darkness, not to understand who is Vaiṣṇava."
Devoto: Guru Maharaja, ¿cuál es la razón para que los Brahmanas de Jagannatha Puri no permiten a los occidentales entrar al templo?
Srila Sridhara Maharaja: Este es un asunto de pureza física; ellos observan estrictamente la pureza física; ni siquiera permiten la mrdanga dentro del templo. De acuerdo con ellos, si es analizada, esta es impura debido a que es hecha de piel de vaca.
También había un pandita de la Smarta-sampradaya, que tenía una peculiar concepción religiosa. Dondequiera que iba, siempre mantenía las sandalias de madera de su Guru atadas a su pecho. Una vez, él deseó entrar al templo de Pandarapura, pero fue rechazado. Los Brahmanas de allí le dijeron: "Podrán ser las sandalias de su Guru; sin duda podrán ser muy puras para usted, pero para nosotros no son más que sandalias, así que debe dejarlas afuera".
Tales Brahmanas rechazan estrictamente la impureza física, con alguna modificación mental; ésa es su costumbre. Así como los hábitos mentales y físicos de los mleccha s y yavanas (razas y sectas no védicas) son impuros, esto es, relacionados directamente con himsa o matanza de animales, etc., y generalmente su estilo de vida es incontrolado y alborotado de muchas maneras. Ellos no son regulados de acuerdo con las Escrituras védicas. Considerando todo esto, aquellos Brahmanas no les permitirán entrar al templo.
Aun Gandhi deseó entrar al templo de Puri con algunos de sus seguidores sin casta o de casta inferior, pero se le prohibió la entrada, Gandhi también permaneció afuera. Él deseaba entrar junto con los sin casta de la sociedad. Sin importar su gran influencia sobre el país, le fue prohibida la entrada. Sin su conocimiento, la esposa de Gandhi entró a tomar darsana del Señor Jagannatha, cuando él se enteró de esto, la castigó severamente por entrar sin él. Así, Gandhi era más un patriota que un devoto; él pensaba que su señorío sobre su esposa era permanente y absoluto y que no podía ser modificado ni siquiera por devoción al Señor Jagannatha; pero, de acuerdo con nosotros, su esposa hizo lo correcto. ¿Qué tan permanente es la relación entre esposa y esposo? En su mayor parte, ésta es solamente una relación corporal. Y, ¿cuál es la relación con el Señor, El esposo de esposos, el Amo del mundo entero? ¿Qué es el esposo de este mundo en comparación con el Señor del universo entero? Por una causa nacional o la causa de su credo político, Gandhi deseó impedir que su esposa entrara al templo, como si Dios estuviera dentro de la jurisdicción de la política.
Haridasa Thakura nunca entró al templo de Jagannatha, ni Rupa ni Sanatana no solamente eso, sino que Sanatana Gosvami aun evitó las calles principales por donde usualmente solían pasar los sirvientes del Señor Jagannatha. Él no caminó por allí, respetando las leyes y reglamentos corrientes de los pandas, los Brahmanas, cuyos edictos estaban por encima de la jurisdicción del rey.
Morning Walk -- May 20, 1975, Melbourne:
Prabhupāda: Temple or no temple, you must be firmly determined. You can have God realization under this tree if you have got firm determination. Anywhere you can stay. But temple is the ordinary way, facility. If you are so, I mean to say, elevated, you may not come to temple, but ordinarily, for the neophytes, they must come to the temple. Why he does not come? Does he think that he has become very elevated? That is false. Haridāsa Ṭhākura, he was not going to the Jagannātha temple, but Jagannātha was coming to him. So if you are so strong like Haridāsa Ṭhākura, that is another thing. But if you falsely think or imitate Haridāsa Ṭhākura, then you go to hell. That's all. We should not falsely think that "Now I am advanced and elevated. I can do whatever I like."
Evening Darsana -- July 8, 1976, Washington, D.C.:
Guest (4): Your Grace, how is it that the devotees who run the great temple of Jagannātha refuse to allow foreigners and certain low-caste people, when this was the favorite place of Lord Caitanya, who, like you say, advocated that it should be taught in every town and village?
Prabhupāda: Jagannātha Purī?
Guest (4): Are these administrators fallen?
Puṣṭa Kṛṣṇa: He's asking why can't your disciples from the West in particular, who are low-class particular people, like the Mohammedans, as traditional, they are not allowed in the Jagannātha Purī temple.
Prabhupāda: That is their fault. They should not have done so. That is their, what is called? Sectarian prejudice.
Evening Darsana -- July 8, 1976, Washington, D.C.:
Prabhupāda: So you don't take simply Jagannātha temple. There are many other temples, they allow. It is a particular management body, they do not allow. But that is not the sanction of the śāstra. That is not the sanction. Suppose in your private house you make some private law. That is your business. But actually temple is open for everyone. That is stated. Māṁ hi pārtha vyapāśritya ye 'pi syuḥ pāpa-yonayaḥ (BG 9.32). Even one is born of low-grade family, he can accept. There is no injunction. That is śāstra. But there are rascals who do not follow. They have their own imagination. That is another thing.
August 16, 1970
Sri. P. Gangulee
Minister of Education & Culture
Embassy of India
2107 Mass. Ave. Washington, D.C.
Dear Sriman P. Gangulee,
Please accept my greetings. I beg to thank you for your kind letter, reference number F.562/01/M, dated 10 August, 1970.
In this connection I may inform you that although there is no law by which the Temples can bar anyone's entry in India, still sometimes practically I have felt the difficulty in respect of my American and European disciples. Last time when I was in India one of my students, Harivilasa Brahmacari, felt the same difficulty when he was in the Temple of Jagannatha Puri. Similarly one disciple was refused entry in the Ranganatha Temple in Vrndavana.
So if you kindly issue a general letter, suggestively reading as follows:
"Certified disciple of Swami A.C. Bhaktivedanta, the missionary preacher of Vaisnava cult in the Western world, is strictly following the Vaisnava regulations. They are regularly initiated in Vaisnava culture. They have changed their names in the form of Krsna das or servant of God, and are following the regulative principles very strictly, worshiping the Lord in the Temple, and thus they are converted Vaisnavas in the strict sense of the term. No Temple authority of India should therefore restrict them in the matter of offering their respects to the Deities or chanting the Hare Krsna Mahamantra within the vicinity of the Temple."
Of course each and everyone of my students will carry an authorized certificate of initiation and if it is accompanied by a copy of letter as above mentioned, I think that will be a great satisfaction for me.
I hope you will kindly send me this letter and in the meantime I am advising Sriman Dinesh Candra Dasa Adhikari to see the Consular Division of your Embassy in the matter of getting the necessary visa.
With my best wishes, I am
Your ever well-wisher,
c.c. Sriman Dinesh Candra
Letter to Puri Maharaj -- Los Angeles 26 May, 1972:
I am very glad that you are in contact with the chief minister of Orissa, Mr. Dass, he must have full knowledge of our world wide activities. Jagannatha Puri is one of the main headquarters of the Vaisnavas, so if the outsiders have trouble in entering Jagannatha Temple it will be a great scandal, so the government must be liberal on this point and co-operate, as we are trying to interest so many foreigners and tourists to come there. And if they co-operate we shall build a very nice center there. At least the government must agree to admit anyone who is certified by ISKCON.
Letter to Mahamsa -- Bombay 25 November, 1974:
So immediately you reply to the Editor of Bhavan's Journal, Dr. K.M. Munshi Marg, Bombay—400 007, enclosing the letter of Swami Cinmayananda's letter about the approval of learned panditas and sannyasis about the Hare Krishna movement members entering into Hindu temples. You can mention also that we are allowed to enter into the biggest temple in India, Tirupati, as well as Nathadwar where the head of the temple received us very well and presented some gifts. Except the Jagannatha temple in Puri no where have we been checked admission.
This time we wish to go to the Jagannatha temple again, and let us see what they do. The Hindu Vishva Parishad approves us as rigid Hindus as it it will be clear from the letter of Swami Cinmayananda.
Letter to M. M. De -- Vrindaban 16 November, 1976:
At Bhuvaneśvara (Orissa) I want to construct a Jagannatha temple exactly like that in Puri. If you like you can do the full charge to do this job. I shall spend as much money as it is required to do it nicely.
sin duda, el devoto se mantiene personalmente humilde y no forza la entrada al decir: "Yo soy un devoto, soy un Vaishnava."
un verdadero devoto y Vaishnava nunca se considera a sí mismo un devoto o Vaisnava.
pero un grupo de devotos debe organizarse para detener este tipo de discriminación en beneficio de otros devotos. Es lo que hizo Prabhupada.
Śrī Sūta Gosvāmī said: O God, although we are born in a mixed caste, we are still promoted in birthright simply by serving and following the great who are advanced in knowledge. Even by conversing with such great souls, one can without delay cleanse oneself of all disqualifications resulting from lower births.
PURPORT
Sūta Gosvāmī did not take his birth in a brāhmaṇa family. He was born in a family of mixed caste, or an uncultured low family. But because of higher association, like Śrī Śukadeva Gosvāmī and the great ṛṣis of Naimiṣāraṇya, certainly the disqualification of inferior birth was washed off. Lord Śrī Caitanya Mahāprabhu followed this principle in pursuance of the Vedic usages, and by His transcendental association He elevated many lowborn, or those disqualified by birth or action, to the status of devotional service and established them in the position of ācāryas, or authorities. He clearly stated that any man, whatever he may be, whether a brāhmaṇa or śūdra by birth, or a householder or mendicant in the order of society, if he is conversant with the science of Kṛṣṇa, he can be accepted as an ācārya or guru, a spiritual master.
Sūta Gosvāmī learned the science of Kṛṣṇa from great ṛṣis and authorities like Śukadeva and Vyāsadeva and he was so qualified that even the sages of Naimiṣāraṇya eagerly wanted to hear from him the science of Kṛṣṇa in the form of Śrīmad-Bhāgavatam. So he had the double association of great souls by hearing and preaching. Transcendental science, or the science of Kṛṣṇa, has to be learned from the authorities, and when one preaches the science, he becomes still more qualified. So Sūta Gosvāmī had both the advantages, and thus undoubtedly he was completely freed from all disqualifications of low birth and mental agonies. This verse definitely proves that Śrīla Śukadeva Gosvāmī did not refuse to teach Sūta Gosvāmī about the transcendental science nor did the sages of Naimiṣāraṇya refuse to hear lessons from him because of his inferior birth. This means that thousands of years ago there was no bar to learning or preaching the transcendental science because of inferior birth. The rigidity of the so-called caste system in Hindu society became prominent within only one hundred years or so when the number of dvija-bandhus, or disqualified men in the families of higher castes, increased. Lord Śrī Caitanya revived the original Vedic system, and He elevated Ṭhākura Haridāsa to the position of nāmācārya, or the authority in preaching the glories of the holy name of the Lord, although His Holiness Śrīla Haridāsa Ṭhākura was pleased to appear in a family of Mohammedans.
Such is the power of pure devotees of the Lord. The Ganges water is accepted as pure, and one can become purified after taking a bath in the waters of the Ganges. But as far as the great devotees of the Lord are concerned, they can purify a degraded soul even by being seen by the lowborn, and what to speak of association. Lord Śrī Caitanya Mahāprabhu wanted to purify the whole atmosphere of the polluted world by sending qualified preachers all over the world, and it remains with the Indians to take up this task scientifically and thus do the best kind of humanitarian work. The mental diseases of the present generation are more acute than bodily diseases; it is quite fit and proper to take up the preaching of Śrīmad-Bhāgavatam all over the world without delay. Mahattamānām abhidhāna also means dictionary of great devotees, or a book full of the words of great devotees. Such a dictionary of the words of great devotees and those of the Lord are in the Vedas and allied literatures, specifically the Śrīmad-Bhāgavatam.
Śrīmad Bhāgavatam 1.18.18